Practices of obstetric semiology in a medical skills laboratory

an experience report

Authors

  • Ana Beatriz da Silva Feitosa Faculdade de Medicina de Olinda
  • Íris Fernanda de Souza Almeida Faculdade de Medicina de Olinda
  • Jéssica Emmely Santos da Silva Faculdade Pernambucana de Saúde
  • José Kaellyson Barbosa dos Santos Oliveira Faculdade de Medicina de Olinda
  • Lucas Felipe Correia Santos Faculdade de Medicina de Olinda
  • Zaranzha Di Carli Martins Camelo Faculdade de Medicina de Olinda
  • Aline Sales Guerra Faculdade de Medicina de Olinda

DOI:

https://doi.org/10.56102/afmo.2024.334

Keywords:

Prenatal care, Prenatal education, Pregnancy complications, Clinical practice guide

Abstract

General practitioners are responsible for prenatal consults and other healthcare services for pregnant women. Thus, they need to have an efficient academic background in Obstetrics. This experience report aimed to describe practices in obstetric semiology occurring between March and November 2023 in a medical skills laboratory of a higher education institution in Pernambuco. The students practiced semiology techniques used in Obstetrics and the care of pregnant women with pathologies. The activities supplied the demands of the health of women and validated the urgency of a medical formation centered on direct knowledge application, improving its efficiency and giving students a leading role.

Author Biographies

Ana Beatriz da Silva Feitosa, Faculdade de Medicina de Olinda

Student at the Faculdade de Medicina de Olinda. Olinda, Pernambuco, Brazil.

Íris Fernanda de Souza Almeida, Faculdade de Medicina de Olinda

Student at the Faculdade de Medicina de Olinda. Olinda, Pernambuco, Brazil.

Jéssica Emmely Santos da Silva, Faculdade Pernambucana de Saúde

Student at the Faculdade Pernambucana de Saúde. Recife, Pernambuco, Brazil.

José Kaellyson Barbosa dos Santos Oliveira, Faculdade de Medicina de Olinda

Student at the Faculdade de Medicina de Olinda. Olinda, Pernambuco, Brazil.

Lucas Felipe Correia Santos, Faculdade de Medicina de Olinda

Student at the Faculdade de Medicina de Olinda. Olinda, Pernambuco, Brazil.

Zaranzha Di Carli Martins Camelo, Faculdade de Medicina de Olinda

Student at the Faculdade de Medicina de Olinda. Olinda, Pernambuco, Brazil.

Aline Sales Guerra, Faculdade de Medicina de Olinda

Professor at the Faculdade de Medicina de Olinda. Olinda, Pernambuco, Brazil.

References

Brasil. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Seção II. Da Saúde [Internet]. [acessado em 29 Nov 23]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Souto K, Moreira MR. Política Nacional de Atenção Integral à Saúde da Mulher: protagonismo do movimento de mulheres. Saúde debate. 2021Jul;45(130):832–46. https://doi.org/10.1590/0103-1104202113020.

Brasil. Ministério da Saúde. Associação Internacional Maylê Sara Kalí. Subsídios para o Cuidado à Saúde do Povo Cigano [Internet]. [acessado em 29 Nov 23]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/subsidios_cuidado_saude_povo_cigano.pdf

Leal M do C, Szwarcwald CL, Almeida PVB, Aquino EML, Barreto ML, Barros F, et al. Saúde reprodutiva, materna, neonatal e infantil nos 30 anos do Sistema Único de Saúde (SUS). Ciênc saúde coletiva. 2018 Jun;23(6):1915–28. https://doi.org/10.1590/1413-81232018236.03942018

Brasil. Ministério da Saúde. Caderneta da Gestante - 8ª edição [Internet]. [acessado em 29 Nov 23]. Disponível em: http://189.28.128.100/dab/docs/portaldab/publicacoes/caderneta_gestante_8ed.pdf

Brasil. Federação Brasileira das Associações de Ginecologia e Obstetrícia - FEBRASGO. Manual de assistência pré-natal [Internet]. [acessado em 29 Nov 23]. Disponível em: https://www.abenforj.com.br/site/arquivos/manuais/304_Manual_Pre_natal_25SET.pdf

Boostel R, Bortolato-Major C, Silva NO da, Vilarinho J de OV, Fontoura AC de OB, Felix JVC. Contribuições da simulação clínica versus prática convencional em laboratório de enfermagem na primeira experiência clínica. Esc Anna Nery. 2021;25(3):e20200301. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0301

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº 3, de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências [Internet]. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 23 jun. de 2014; (Seção 1):8-11. [acessado em 29 Nov 23]. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/pnsp/legislacao/resolucoes/rces003_14.pdf/view

Tureck F, Souza S, Faria RMD. Estratégias de ensino do raciocínio clínico nos cursos de Medicina do Brasil – revisão integrativa. Rev Bras Educ Med. 2023;47(1):e017. https://doi.org/10.1590/1981-5271v47.1-20220032

Mello L de R de, Marano D, Moreira MEL, Domingues RMSM, Costa ACC da, Dias MAB. Avaliação da completitude de preenchimento do cartão da gestante do Ministério da Saúde: estudo seccional, de âmbito nacional. Ciênc saúde coletiva. 2022Jun;27(6):2337–48. https://doi.org/10.1590/1413-81232022276.14292021

Resende MTS, Lopes DS, Bonfim EG. Perfil da assistência ao parto em uma maternidade pública. Rev. Bras. Saude Mater. Infant. 2020Jul;20(3):863-870. http://dx.doi.org/10.1590/1806-93042020000300011

Quint FC, Pereira AL, Isquierdo APR, Miranda GF de F, Guirro UB do P. Simulação na educação médica: processo de construção de pacientes padronizados para comunicação de más notícias. Rev Bras Educ Med. 2021;45(4):e218. https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.4-20210039

Organização Pan-Americana de Saúde - OPAS. Organização Mundial da Saúde - OMS. Saúde materna [Internet]. [acessado em 29 Nov 23]. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/saude-materna

Dahlke JD, Bhalwal A, Chauhan SP. Obstetric Emergencies: Shoulder Dystocia and Postpartum Hemorrhage. Obstet Gynecol Clin North Am. 2017 Jun;44(2):231-243. https://doi.org/10.1016/j.ogc.2017.02.003

Silva Ádria R da, Tozetto DJO, Rocha SL. Monitoria em laboratório de habilidades clínicas: atividades de ensino e extensão e suas contribuições/ Clinical skills laboratory monitoring: teaching and extension activities and their contributions. Braz. J. Develop. 2020Jan.24;6(1):3827-35. https://doi.org/10.34117/bjdv6n1-271

Published

2024-12-19

How to Cite

Feitosa, A. B. da S., Almeida, Íris F. de S., Silva, J. E. S. da, Oliveira, J. K. B. dos S., Santos, L. F. C., Camelo, Z. D. C. M., & Guerra, A. S. (2024). Practices of obstetric semiology in a medical skills laboratory: an experience report. Annals of Olinda Medical School, 1(12), 138–146. https://doi.org/10.56102/afmo.2024.334

Issue

Section

Experience Report