Meeting of medicine, art, and humanization in health

an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56102/afmo.2024.363

Keywords:

Medicine, Art, Humanization, Health promotion, Comprehensive health

Abstract

Objective: This study aimed to describe an event regarding the relationship between medicine, art, and humanization in health. Methods: This experience report with a critical-reflexive methodology was based on the perspective of students from the Liga Acadêmica de Medicina de Família e Comunidade. Results: Participants were receptive to the event mediated by artists and health professionals, suggesting that art associated with medicine is a therapeutic tool that can be used in health promotion and disease prevention. Conclusions: The workshops and discussions were relevant to empower participants regarding humanized care and the need for comprehensive and interdisciplinary work.

Author Biographies

Alane Andrade Soares, Faculdade de Medicina de Olinda

Student at the Faculdade de Medicina de Olinda. Olinda, Pernambuco, Brazil.

Jacqueline Mary Lacerda de Figueiredo, Faculdade de Medicina de Olinda

Student at the Faculdade de Medicina de Olinda. Olinda, Pernambuco, Brazil.

Letícia Maria Silva Evangelista, Faculdade de Medicina de Olinda

Linked to the Faculdade de Medicina de Olinda. Olinda, Pernambuco, Brazil.

Victória Cavalcante Ferro, Faculdade de Medicina de Olinda

Student at the Faculdade de Medicina de Olinda. Olinda, Pernambuco, Brazil.

Vitória Marques Barroso, Faculdade de Medicina de Olinda

Student at the Faculdade de Medicina de Olinda. Olinda, Pernambuco, Brazil.

Isaac Vinicius Dantas Ribeiro, Faculdade de Medicina de Olinda

Student at the Faculdade de Medicina de Olinda. Olinda, Pernambuco, Brazil.

Jéssica Rodrigues Correia e Sá, Faculdade de Medicina de Olinda

Professor at Unidade Curricular Integração, Academia, Serviço e Comunidade at the Faculdade de Medicina de Olinda. Olinda, Pernambuco, Brazil.

References

Roberto L, Cutolo A. Modelo Biomédico, reforma sanitária e a educação pediátrica. Arquivos Catarinenses de Medicina Vol. 35, n. 4. ISSN 1806-4280 [Internet], 2006. Disponível em: https://www.acm.org.br/revista/pdf/artigos/392.pdf

Maeyama MA, Cutolo LRA, Chaves MV, Barni R dos S. Projeto Sérgio Arouca: Relato de Experiência. Revista Brasileira de Educação Médica [Internet]. 2018 [cited 2022 May 30];42:47–56. Doi: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n1e02312014

Ribeiro JR, Poles K. Cuidados Paliativos: Prática dos Médicos da Estratégia Saúde da Família. Revista Brasileira de Educação Médica [Internet]. 2019 Jul;43(3):62–72. Doi: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43n3RB20180172

Ferreira ER, et al. A humanização do atendimento na atenção primária à saúde / A assistência humanizada na atenção primária à saúde. Braz. J. Hea. Rev.2022;5(1):1680–1693.Doi: https://doi.org/10.34119/bjhrv5n1-143

Brasil. Política Nacional de Humanização PNH: Humaniza SUS. Bvsalud.org, p. [14], 2015 [acessado em: 28 jan. 2024]. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/bvsms/resource/pt/mis-37473

Valderilio FA. Uma breve história da Arte na Formação de Médicos [Internet]. 2021 [acessado em 28 jan. 2024]. Disponível em: https://www.academia.edu/18661656/A_brief_History_of_Art_in_Medical_Education_Uma_breve_hist%C3%B3ria_da_Arte_na_Forma%C3%A7%-C3%A3o_de_M%C3%A9dicos.

Eliana MVLT, Renata FB. Relação médico paciente com inspiração nas artes 2021 [Internet]. 2021 [acessado em 26 fev. 2024]. Disponível em: https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/prefix/15149/3/Ebook_RelacaoMedicoPaciente_2021.pdf

Kamijo ED, Lima MVS, Pereira AP, Bonamigo EL. Escolha da medicina como profissão e perspectiva laboral dos estudantes. Rev. bras. educ. med. 2021;45(4); Doi: https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.4-20210093

Magaldi F. Das memórias de Nise da Silveira no hospital psiquiátrico do Engenho de Dentro. Mana 2019; 25 (3). Doi: https://doi.org/10.1590/1678-49442019v25n3p635

Brasil. Resolução CNE/CES no 3, de 20 de junho de 2014 — Ministério da Saúde [Internet]. 2014 [acessado em 29 fev. 2024]. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/pnsp/legislacao/resolucoes/rces003_14.pdf/view

Moreira JV, Almeida MJ de, Sanches L da C, González AD, Barreiros RN. A arte do palhaço na educação médica. Rev bras educ med. 2021; 45(3): 168. Doi: https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.3-20200519

Kumagai AK, Wear D. “Making strange”: a role for the humanities in medical education. Acad Med. 2014;89(7):973-7. Doi: https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000269

Miranda KCL, Barroso MGT. A contribuição de Paulo Freire à prática e educação crítica em enfermagem. Rev Latino-Am Enfermagem. 2004;12(4):631–5. Doi: https://doi.org/10.1590/S0104-11692004000400008

Published

2024-12-19

How to Cite

Soares, A. A., Figueiredo, J. M. L. de, Evangelista, L. M. S., Ferro, V. C., Barroso, V. M., Ribeiro, I. V. D., & Correia e Sá, J. R. (2024). Meeting of medicine, art, and humanization in health: an experience report. Annals of Olinda Medical School, 1(12), 122–129. https://doi.org/10.56102/afmo.2024.363

Issue

Section

Experience Report